יום רביעי

למה הליווי העסקי שלך לא הצליח?

כשמתחילים ליווי עסקי תמיד מפעמת בנו איזו התרגשות פנימית. כמו תחושה של התחלה חדשה, ותקווה קטנה שמפעמת שהיום סוף סוף מתחיל משהו חדש שהולך לשנות את העסק שלי, אולי אפילו את החיים שלי. הפיה הטובה תבוא עם מטה הקסמים, תפזר נצנצים באויר ופוף!! כל הבעיות יעלמו! ואז.... זה לא קורה.

לא תמיד, כמובן שלא תמיד. לפעמים משהו כן קורה. אבל גם היועץ או המלווה הכי מנצנץ בעולם, לא יכול לעשות ניסים בעסק שלך, בלעדיך.



 אז למה כל כך הרבה פעמים, השינוי הזה לא באמת קורה? 

האם זה בגלל המלווה? בגלל שהוא לא מתאים? בגלל שכולם חרטא?
אולי הוא לא יודע לתת את מה שהבטיח, אולי הוא רק מנסה לעשות פה קופה, ולברוח.

או שאולי זה לא מה שמתאים לעסק שלך, כי העסק שלך הוא מיוחד, אחר מכל שאר העסקים בעולם, וזו פשוט לא השיטה הנכונה בשבילו ובשבילך.

אולי זה בכלל השוק, הממשלה, המלחמה, המדינה, המצב הבטחוני, המצב הנדל"ני, שר האוצר, שר הפנים, ראש הממשלה, ראש המועצה, הלקוחות, האשה, הילדים, האוברדרפט, הבנק, החופשה שלא לקחת, ההזמנה שפתאום נפלה עליך, הצ'ק שחזר וביאס לך את כל השבוע, הגיל, הפיל והתרגיל.

לפי הסטטיסטיקה המוכרת לי, שאותה שמעתי כבר עשרות פעמים ממלווים ומנטורים עסקיים לרוב, בסופו של דבר 2%-5% מהלקוחות באמת יישמו את התהליכים שהיועץ מכתיב להם, ויגיעו לפריצת דרך.



לכן, שיהיה ברור לחלוטין - הסיבה שהליווי שלך לא הצליח הוא ברוב המקרים - אתה! (או את!)

נכון שחשוב למצוא יועץ עסקי שמתאים לעסק שלך, שיש לו את הכלים לזהות את הבעיה שלך (אם עוד לא זיהית אותה בעצמך) ויש לו את הידע והנסיון לפתור אותה.

אבל לפני שבודקים אם המלווה מתאים - כל בעל עסק צריך לבדוק קודם כל את עצמו.

האם אני מתאים לליווי עסקי? האם זה הזמן? האם התנאים מתאימים? האם אני בשל? 

מה זה אומר להיות מתאים? זה אומר שכל הקריטריונים הבאים מתקיימים אצלך: 

1 - אתה מוכן לעשות שינויים בעסק שלך. 
הרבה בעלי עסקים מגיעים לליווי עסקי "עם הלשון בחוץ", אחרי לא מעט מאבק, לא מעט עבודה שחורה, ולא מעט בלאגן (אישי וכספי), הם מגיעים לליווי כי הם הבינו שהפתרון לבעיות שלהם לא נמצא אצלם. 

2 - אתה מוכן לפנות זמן מהעבודה השוטפת כדי לעשות את השינויים האלו. 
מה שזה לא יהיה, פשוט או מסובך, זה לא הולך לקרות מעצמו רק כי ישבת עם מלווה עסקי שעה בשבוע וקיטרת על העסק שלך. לכן, לפני שאתה פונה לליווי, וודא שיש לך מינימום שעתיים בשבוע כדי ליישם את מה שהמלווה אומר לך לעשות (לא כולל הזמן שאתה יושב איתו בפגישה). 

3 - אתה מוכן לעשות כל מה שצריך כדי שהעסק שלך יצליח. 
זו בעצם השאלה הכי מהותית שכל אחד צריך לשאול את עצמו לפני שהוא בכלל פותח עסק, אבל אם כבר יש לך עסק, אז כל זמן הוא זמן טוב, במיוחד עם אתה הולך להוציא סכום לא קטן על ייעוץ. 
תכלס, אם התשובה של לשאלה הזו היא "לא", כדאי לשקול לעצור את הרכבת הזו כבר עכשיו, לפני שהיא יורדת לגמרי מהפסים. אבל זהו נסיוני מעסקים שלא הצליחו לי, וגם שמעתי את זה לא פעם מבעלי עסקים שמאד הצליחו: נקודת המפנה שלך תגיע כשתהיה מוכן להגיד - אני מוכן לעשות הכל בשביל שהעסק הזה יצליח. 


סיכום במילה אחת: פעולה

אם אין לכם את הזמן, את החשק, את הפניות או את המוטיבציה לפעול, כדאי מאד למצוא אותה לפני שפונים לליווי עסקי. 
מלווה עסקי מתאים ונכון, יכול לעזור לכם המון, אבל הוא רק מלווה/יועץ, והוא לא יעשה את העבודה בשבילכם.  

וזו הסיבה שהרבה בעלי עסקים מרגישים שהליווי העסקי שלהם לא הצליח, ולפעמים אפילו מבקשים את הכסף בחזרה, וגם קצת כועסים, כשבעצם כל מה שהם צריכים לעשות זה לקום מהכסא ולהתחיל ליישם את הפעולות שהמלווה נתן להם. 

אישית - אני לא יודעת איך גורמים לבעל עסק לפעול, ניסיתי את זה פעם אחת ועזבתי. אני מעדיפה לעשות את העבודה בשבילכם, ושלא יהיו לאף אחד תירוצים. אבל זה כבר נושא לבלוג אחר.... 

אז איך היה הליווי העסקי שלכם? ספרו לי בתגובות