יום ראשון

אמזון או איביי? מדריך חובה לסוחר המתחיל!




כל מה שצריך לדעת כדי לבחור האם לסחור באיביי או באמזון.


איביי ואמזון הן שתי פלסטפורמות מסחר מצליחות מאד. אבל איך תדע איזו פלטפורמה מתאימה יותר בשבילך?

ההבדלים הבולטים ביותר ביניהם נוגעים בדרך כלל לחוקים השונים, חוויית הקניה של הלקוח ושיטות תשלום, ולמי שלא "שוחה בחומר" זה יכול להיות מאד מבלבל.

הנה כמה שאלות שכל סוחר מתחיל שואל את עצמו, ושיעזרו לך להחליט האם לסחור באיביי, באמזון, או אולי בשניהם?

סדר וארגון

במבט מבחוץ, זה אולי יכול להראות דומה, אבל ברגע שתכירו קצת יותר לעומק את איביי ואת אמזון, תבינו שיש הבדלים גדולים מאד בין העבודה כאן וכאן. 

איביי משאירה את האחריות על הסדר והארגון בעיקר בידי הסוחרים ונותנת להם יד דיי חופשית בתאור המוצרים שלהם, בצילומם ובארגון דפי המכירה והחנויות שלהם.
כמעט שלא תמצאו אחידות באיביי, להיפך, כל מוכר מנסה להיות שונה כדי להתבלט בעיני הקונים.

העבודה באיביי מאפשרת לנו כמוכרים הרבה יותר יד חופשית בהצגת המוצרים שלנו. אנחנו בוחרים מה לכתוב על המוצר, איך להציג אותו, איך לצלם אותו, כמה יעלה המשלוח (אם בכלל...) והכל כמובן בהקפדה על התנאים והתקנות של איביי - כי בכל זאת - זה לא גן חיות פה!!!

אם זה נשמע לכם קצת מסובך, דעו לכם שיש לזה גם הרבה מאד ייתרונות, כמו למשל: אפשר למכור (כמעט) כל דבר שרוצים, אפשר לכתוב מה שרוצים, אפשר לצלם מה שרוצים. זה לא שאין לאיביי חוקים, אבל החוקים נועדו בעיקר כדי לשמור על הקונים ולהימנע מהונאות, ושם מתמקד הפיקוח על המוכרים. 

אמזון, לעומת זאת, היא מערכת מסודרת. באמזון מותר לצלם תמונות בעיקר על רקע לבן, באמזון אי אפשר לפתוח 500 דפים לאותו מוצר, אלא פשוט להצטרף למישהו שכבר מוכר את המוצר הזה ולהופיע שם כעוד מוכר. והכי חשוב - אמזון אורזים ושולחים את הסחורה שלך בשבילך.

כמוכרים, העבודה שלנו באמזון מתרכזת בעיקר לפני המכירה, ופחות תוך כדי המכירה. למצוא מוצר, למתג אותו, למצוא ספק אמין בסין, לשלח את המוצר שלך מעבר לים ולוודא שהוא התקבל במחסני אמזון. הרבה עבודה לא פשוטה שכל טעות קטנה - יכולה לעלות לכם מאות ואלפי דולרים. אבל על זה נדבר בהמשך... 



 המחיר הגבוה ביותר שאתה יכול לקבל

מחיר רכישה ממוצעת באיביי עומד על כ - 60$, בעוד שבאמזון הוא עומד על סביבות ה - 150$.
מזה אפשר להבין שאם אנחנו רוצים לקבל את המחיר הגבוה ביותר עבור המוצר שלנו, כדאי לנו למכור אותו באמזון. 

יחד עם זאת, בגלל שהלקוחות באמזון כל כך אוהבים לקנות בו, הוא מגן עליהם בחירוף נפש. זו הסיבה שאי אפשר למכור כל דבר באמזון, ובטח שלא בכל מחיר. 
כבר שמענו על מוכרים שהצליחו למכור מוצרים במחירים גבוהים, וקיבלו פניה מאמזון שביקשה מהם להוריד את המחיר.... למה? כי כאן זה אמזון. המוצר שלך הוא בעצם המוצר שלהם, גם הלקוח הוא שלהם, שירות הלקוחות שלהם, ולרוב, גם המשלוח שלהם. 
אז אם אתם מחפשים לפתח עסק שמתקשר עם לקוחות, שיוצר קהילה ושיכול לעמוד בפני עצמו גם מחוץ לאמזון - כאן זה לא יקרה!! 

אבל אם יש לכם מוצר ייחודי, שהוא רק שלכם, שעשיתם לו מיתוג, בניתם לו אתר, דף בפייסבוק ופרסמתם עבורו מאמרים וקידומים ברשתות חברתיות, אז אין ספק שבאמזון תשיגו את המחיר הגבוה ביותר. 

מה אתה רוצה למכור?

אחד הייתרונות הגדולים ביותר של איביי הוא האפשרות שהוא נותן לנו למכור כמעט כל דבר. חוץ מדברים לא חוקיים, פוגעניים או ממכרים, באמת שאפשר למכור כמעט הכל.
סוחרים מתחילים מוצאים הרבה פעמים שהכי קל ונח להתחיל לסחור ע"י מכירת דברים מהבית -  סחורה משומשת, יד שניה או דברים ממש ישנים שאולי שווים משהו.

זו הסיבה שלמוכר מתחיל, הכי קל להתחיל לסחור באיביי. אפשר להתחיל למכור מיד, בלי שום הכנות מיוחדות, בלי השקעה כספית ואפילו בלי להבין יותר מדי. 

אם שמעתם סיפורים על מוכרים שמכרו בקבוקי בושם רייקים, נעליים ישנות, וכל מיני דברים שבורים שלא עובדים יותר... אז דעו לכם שזו האמת, ורק אחרי שתנסו בעצמכם תבינו את העוצמה של איביי. 
גם אני בתחילת הדרך מכרתי דברים כאלה, ועד היום אני עוד מוכרת בגדים של הילדים שנראים עוד טוב, בובות פרווה שאין מי שישחק איתם, משחקים ישנים שאף אחד לא רוצה, והחביבים עלי: בקבוקי קוסמטיקה שלא סיימתי וסתם ממלאים לי מגירות. כן, כן, גם בקבוקים רייקים. נסו בעצמכם ותיווכחו כמה זה עובד. 

מכירות כאלה הן פחות מקובלות באמזון. יש שוק של יד שניה באמזון, אבל זה לא משהו שמתקרב למה שקורה באיביי.

חשוב להבין שהקונים של אמזון משתמשים באתר לקניות כמעט יום יומיות. הם קונים שם טיטולים, כלים, מכשירי חשמל, בגדים ועוד דברים שנחשבים מוצרי צריכה שוטפים.

לכן, חשוב לקחת בחשבון, שגם סוחר מתחיל ייצטרך להכניס יד לכיס, גם אם לא יותר מדי עמוק, ולרכוש סחורה כלשהי כדי להתחיל למכור באמזון.
 

משלוחים

מצד אחד, המשלוחים מישראל לשאר העולם הם יחסית יקרים, מצד שני חשוב לזכור שהקונים באיביי קונים בדולרים. זאת אומרת שגם אם המשלוח הוא 60 ש"ח, בסופו של דבר מדובר  בערך ב - 15$ שקונה ישמח לשלם עבור מוצר שהוא רוצה, במיוחד אם מדובר במשהו ייחודי או יקר ערך.

לפעמים נידרש לגלם חלק מהמשלוח בתוך מחיר המוצר, ולפעמים אנחנו אפילו מרוויחים על המשלוח. בקיצור - זה אפשרי!

אבל המנצחת בקטגורית המשלוחים היא ללא ספק אמזון.
אפשר למכור באמזון ולשלוח את המוצרים מישראל, אבל מליוני הקונים הרשומים של אמזון אוהבים לקנות במה שמכונה "אמזון פריים" - שזה אומר שהם משלמים סכום חודשי או שנתי, כדי לקבל משלוח חינם בתוך יומיים אל סף ביתם.
כדי שהמוצר שלנו יהיה תחת המטריה של "אמזון פריים" הוא צריך להיות במחסני אמזון. כדי שזה ייקרה, אנחנו צריכים לרכוש כמות גדולה של מוצרים, לארוז אותה בצורה שבה אמזון מוכן לקבל אותה, ולשלוח אותה למחסנים השונים ברחבי ארצות הברית, לפי ההנחיות המדוייקות של אמזון. 
כל מוצר צריך להיות מתוייג עם קוד ספציפי כדי שאמזון תוכל לשים אותו על המדף ולשלוף אותו בנוחות ברגע שיימכר. 

כדי שתבינו את גודל התופעה - קיימות היום חברות בארצות הברית שכל עיסוקן הוא לאסוף את משלוחים שמגיעים מסין, לבדוק ולוודא שהם ארוזים בצורה שאמזון אוהבים, ורק אז לשלוח אותם לאמזון. 
לנו כמוכרים, זה כמובן עולה עוד כמה סנטים או דולרים לכל חבילה, אבל זה כדאי ושווה. גם כאן יש לקחת בחשבון, שיש הוצאות כדי להתחיל למכור באמזון, וצריך לדעת לחשב את ההוצאות האלו ולחלק אותן על כמות המוצרים, כדי לדעת כמה עלה כל מוצר, ובכמה צריך למכור אותו כדי להרוויח. 

טעויות קטנות, עולות כאן המון כסף. בעוד שטעויות קטנות באיביי, יעלו לכם במקרה הגרוע ביותר כמה עשרות שקלים. וזו שוב הסיבה שאיביי טובה יותר לסוחרים מתחילים - הסיכון הרבה יותר נמוך. 

תקשורת עם לקוחות

כמו שכבר ציינתי, הלקוחות של אמזון הם לקוחות של אמזון. אתם יכולים למכור שם מאות מוצרים, ולא להרוויח לקוח אחד. אמזון שומרת בקנאות על פרטי הלקוחות, התקנות שלה בנושא זה הן ברורות ונוקשות מאד. 
כל נסיון של מוכר ליצור קשר עם לקוח על מנת להציע לו הצעה בתוך או מחוץ לאמזון - תיתקל בסנקציות חמורות של אמזון, עד כדי סגירת חשבון. 

הלקוחות של אמזון, הם לקוחות של אמזון - ולא של אף אחד אחר. אתם אפילו לא יכולים להכניס קופונים או כרטיסי ביקור בתוך החבילה. מבחינת הלקוח - הוא קנה מוצר מאמזון, ולא מיוסי, מענבר או מסטיבן. 

לכן, בעוד שלכאורה יש פחות עבודה באמזון, כי הם שולחים, ומקבלים החזרים ונותנים שירות ללקוחות. למעשה, אנחנו צריכים לוודא שתמיד יש לנו מוצרים במלאי ורצוי להכניס עוד ועוד מוצרים כל הזמן, כי ברגע שנפסיק לסחור שם, תיפסק העבודה. 
יש מי שיגיד, שאם אין לך רשימת לקוחות - אין לך עסק. לכן, כדאי תמיד לשקול למכור את המוצר שלכם ביותר מפלטפורמה אחת, כמו שאומרים - לא לשים את כל הביצים בסל אחד. 

באיביי לעומת זאת, אנחנו בהחלט יכולים לראות ואפילו לעשות שימוש באימיילים של לקוחות. רצוי לקבל אישור קודם, כי אם הם יתלוננו עלינו, זה יעשה לנו בעיות. אבל זה אפשרי. 
אנחנו גם רואים את הכתובת שלהם, ויכולים תמיד להכניס עוד קופון או הבטחה למתנה בתוך החבילה, שתגרום להם לפנות אלינו ולתת לנו את הפרטים שלהם. 

בקיצור, בניית רשימת לקוחות דורשת מאמץ גם באיביי, אבל באמזון זה פשוט לא ייקרה. 


כמה צריך להשקיע

שאלת השאלות של רוב הסוחרים המתחילים. 

קודם כל חשוב לומר, שבכל מקרה רצוי וכדאי ללמוד לסחור ממישהו שכבר היה שם והצליח בזה - בקיצור - קחו קורס! אל תעשו את זה לבד.

ההשקעה ההתחלתית באיביי היא חד משמעית נמוכה יותר ואפילו שואפת לאפס. 
כי אם אתם מתחילים למכור דברים מהבית - זה לא עולה לכם כסף, זה הכל רווח נקי. 
בשלב הבא רוב הסוחרים מתקדמים לשיטת הדרופשיפינג, שמאפשרת למכור את המוצר, לקבל תשלום, ורק אז לפנות לספק שלכם לקניית המוצר, ומה שנשאר - הוא הרווח שלכם. 
דרך אגב, מה שהכי יפה בשיטת הדרופשיפינג, היא שאתם בעצם לא נוגעים במוצר. ברגע שעשיתם הזמנה, הספק אורז ושולח את המוצר בשבילכם, אתם רק צריכים להעביר לו את רשימת הכתובות של כל הקונים שרכשו מכם, והוא כבר יעשה את כל העבודה. 

בדרך כלל קניה של סחורה סיטונאית, היא שלב שמגיע מאוחר יותר. למרות שיש סוחרים שלעולם לא מגיעים לשלב זה, ומרוויחים יפה מאד מדרופשיפינג ויד שניה.

המסחר באמזון, לעומת זאת, לא מומלץ למי שנמצא במינוס ו"אין לו גרוש על הת...ת".
יש מי שיגיד שצריך להשקיע מעט, ויש מי שיגיד שצריך להשקיע הרבה, אבל בכל מקרה - אין ויכוח שצריך להשקיע. כדי להצליח באמזון צריך לקנות מוצרים, בדרך כלל בסין, ולשלוח אותם לאמזון, דהיינו - לארה"ב, וזה עולה כסף.




כמה מרוויחים?

השאלה אולי החשובה ביותר בכל המאמר הזה, והתשובה היא ברורה, למרות שלא חד משמעית.

ישנם אנשים שמצליחים להגיע באיביי לרווחים של אלפי דולרים בתוך 3-4 חודשים ויש כאלה שזה לוקח להם קצת יותר. תלוי בעיקר בכמות הזמן הפנוי שיש לכם להשקיע בזה. 

המוכרים המצליחים ביותר מרוויחים יפה מאד גם סכומים של 10,000$ בחודש ויותר, כל אחד בדרך ובשיטה שהכי מתאימה לו. 

אמזון במקרה זה היא בעלת פוטנציאל גבוה הרבה יותרכ לרווחים גבוהים, אבל הסיכון הוא בהתאם וכל אחד מכם צריך לעשות את החשבון לעצמו - כמה הוא יכול לסכן כרגע. 

למי שלא פנוי לעבודה לפחות 6 שעות ביום, יכול לקחת כמה חודשים להגיע למוצר פעיל באמזון, כי רוב העבודה היא בהתחלה, במחקר שוק, בחירת ספק ומיתוג - יש כאן הרבה מה לדעת וצריך להשקיע הרבה תשומת לב וגם לא מעט זמן לכל פרט, כדי שלא תעשו טעויות שיעלו לכם הרבה כסף. 

לכן, הנה המלצה (למי שמחפש המלצות...) - תתחילו עם איביי, תכירו קצת את העולם הזה, תעשו קצת רווחים, ואז תתקדמו לאמזון. 

אם אתם הולכים לסחור בלי לקבל הדרכה מאף אחד שמכיר ועשה את זה, אז תשכחו את כל מה שכתוב כאן, כי זה לא תקף לגביכם - אתם תפסידו הרבה יותר לפני שתתחילו להרוויח - בוודאות!!

אז רוצו למצוא איזה מנטור שעושה לכם את זה, תנו לו מה שמגיע לו, ותתחילו לעבוד.

המסחר האלקטרוני הוא העתיד, ובאמת שאפשר להתחיל לחשוב מה לעשות עם כל הקניונים אחרי שייסגרו כל החנויות, כי כולנו עוברים לקנות ברשת! יש לכם רעיון?