יום ראשון

אמזון או איביי? מדריך חובה לסוחר המתחיל!




כל מה שצריך לדעת כדי לבחור האם לסחור באיביי או באמזון.


איביי ואמזון הן שתי פלסטפורמות מסחר מצליחות מאד. אבל איך תדע איזו פלטפורמה מתאימה יותר בשבילך?

ההבדלים הבולטים ביותר ביניהם נוגעים בדרך כלל לחוקים השונים, חוויית הקניה של הלקוח ושיטות תשלום, ולמי שלא "שוחה בחומר" זה יכול להיות מאד מבלבל.

הנה כמה שאלות שכל סוחר מתחיל שואל את עצמו, ושיעזרו לך להחליט האם לסחור באיביי, באמזון, או אולי בשניהם?

סדר וארגון

במבט מבחוץ, זה אולי יכול להראות דומה, אבל ברגע שתכירו קצת יותר לעומק את איביי ואת אמזון, תבינו שיש הבדלים גדולים מאד בין העבודה כאן וכאן. 

איביי משאירה את האחריות על הסדר והארגון בעיקר בידי הסוחרים ונותנת להם יד דיי חופשית בתאור המוצרים שלהם, בצילומם ובארגון דפי המכירה והחנויות שלהם.
כמעט שלא תמצאו אחידות באיביי, להיפך, כל מוכר מנסה להיות שונה כדי להתבלט בעיני הקונים.

העבודה באיביי מאפשרת לנו כמוכרים הרבה יותר יד חופשית בהצגת המוצרים שלנו. אנחנו בוחרים מה לכתוב על המוצר, איך להציג אותו, איך לצלם אותו, כמה יעלה המשלוח (אם בכלל...) והכל כמובן בהקפדה על התנאים והתקנות של איביי - כי בכל זאת - זה לא גן חיות פה!!!

אם זה נשמע לכם קצת מסובך, דעו לכם שיש לזה גם הרבה מאד ייתרונות, כמו למשל: אפשר למכור (כמעט) כל דבר שרוצים, אפשר לכתוב מה שרוצים, אפשר לצלם מה שרוצים. זה לא שאין לאיביי חוקים, אבל החוקים נועדו בעיקר כדי לשמור על הקונים ולהימנע מהונאות, ושם מתמקד הפיקוח על המוכרים. 

אמזון, לעומת זאת, היא מערכת מסודרת. באמזון מותר לצלם תמונות בעיקר על רקע לבן, באמזון אי אפשר לפתוח 500 דפים לאותו מוצר, אלא פשוט להצטרף למישהו שכבר מוכר את המוצר הזה ולהופיע שם כעוד מוכר. והכי חשוב - אמזון אורזים ושולחים את הסחורה שלך בשבילך.

כמוכרים, העבודה שלנו באמזון מתרכזת בעיקר לפני המכירה, ופחות תוך כדי המכירה. למצוא מוצר, למתג אותו, למצוא ספק אמין בסין, לשלח את המוצר שלך מעבר לים ולוודא שהוא התקבל במחסני אמזון. הרבה עבודה לא פשוטה שכל טעות קטנה - יכולה לעלות לכם מאות ואלפי דולרים. אבל על זה נדבר בהמשך... 



 המחיר הגבוה ביותר שאתה יכול לקבל

מחיר רכישה ממוצעת באיביי עומד על כ - 60$, בעוד שבאמזון הוא עומד על סביבות ה - 150$.
מזה אפשר להבין שאם אנחנו רוצים לקבל את המחיר הגבוה ביותר עבור המוצר שלנו, כדאי לנו למכור אותו באמזון. 

יחד עם זאת, בגלל שהלקוחות באמזון כל כך אוהבים לקנות בו, הוא מגן עליהם בחירוף נפש. זו הסיבה שאי אפשר למכור כל דבר באמזון, ובטח שלא בכל מחיר. 
כבר שמענו על מוכרים שהצליחו למכור מוצרים במחירים גבוהים, וקיבלו פניה מאמזון שביקשה מהם להוריד את המחיר.... למה? כי כאן זה אמזון. המוצר שלך הוא בעצם המוצר שלהם, גם הלקוח הוא שלהם, שירות הלקוחות שלהם, ולרוב, גם המשלוח שלהם. 
אז אם אתם מחפשים לפתח עסק שמתקשר עם לקוחות, שיוצר קהילה ושיכול לעמוד בפני עצמו גם מחוץ לאמזון - כאן זה לא יקרה!! 

אבל אם יש לכם מוצר ייחודי, שהוא רק שלכם, שעשיתם לו מיתוג, בניתם לו אתר, דף בפייסבוק ופרסמתם עבורו מאמרים וקידומים ברשתות חברתיות, אז אין ספק שבאמזון תשיגו את המחיר הגבוה ביותר. 

מה אתה רוצה למכור?

אחד הייתרונות הגדולים ביותר של איביי הוא האפשרות שהוא נותן לנו למכור כמעט כל דבר. חוץ מדברים לא חוקיים, פוגעניים או ממכרים, באמת שאפשר למכור כמעט הכל.
סוחרים מתחילים מוצאים הרבה פעמים שהכי קל ונח להתחיל לסחור ע"י מכירת דברים מהבית -  סחורה משומשת, יד שניה או דברים ממש ישנים שאולי שווים משהו.

זו הסיבה שלמוכר מתחיל, הכי קל להתחיל לסחור באיביי. אפשר להתחיל למכור מיד, בלי שום הכנות מיוחדות, בלי השקעה כספית ואפילו בלי להבין יותר מדי. 

אם שמעתם סיפורים על מוכרים שמכרו בקבוקי בושם רייקים, נעליים ישנות, וכל מיני דברים שבורים שלא עובדים יותר... אז דעו לכם שזו האמת, ורק אחרי שתנסו בעצמכם תבינו את העוצמה של איביי. 
גם אני בתחילת הדרך מכרתי דברים כאלה, ועד היום אני עוד מוכרת בגדים של הילדים שנראים עוד טוב, בובות פרווה שאין מי שישחק איתם, משחקים ישנים שאף אחד לא רוצה, והחביבים עלי: בקבוקי קוסמטיקה שלא סיימתי וסתם ממלאים לי מגירות. כן, כן, גם בקבוקים רייקים. נסו בעצמכם ותיווכחו כמה זה עובד. 

מכירות כאלה הן פחות מקובלות באמזון. יש שוק של יד שניה באמזון, אבל זה לא משהו שמתקרב למה שקורה באיביי.

חשוב להבין שהקונים של אמזון משתמשים באתר לקניות כמעט יום יומיות. הם קונים שם טיטולים, כלים, מכשירי חשמל, בגדים ועוד דברים שנחשבים מוצרי צריכה שוטפים.

לכן, חשוב לקחת בחשבון, שגם סוחר מתחיל ייצטרך להכניס יד לכיס, גם אם לא יותר מדי עמוק, ולרכוש סחורה כלשהי כדי להתחיל למכור באמזון.
 

משלוחים

מצד אחד, המשלוחים מישראל לשאר העולם הם יחסית יקרים, מצד שני חשוב לזכור שהקונים באיביי קונים בדולרים. זאת אומרת שגם אם המשלוח הוא 60 ש"ח, בסופו של דבר מדובר  בערך ב - 15$ שקונה ישמח לשלם עבור מוצר שהוא רוצה, במיוחד אם מדובר במשהו ייחודי או יקר ערך.

לפעמים נידרש לגלם חלק מהמשלוח בתוך מחיר המוצר, ולפעמים אנחנו אפילו מרוויחים על המשלוח. בקיצור - זה אפשרי!

אבל המנצחת בקטגורית המשלוחים היא ללא ספק אמזון.
אפשר למכור באמזון ולשלוח את המוצרים מישראל, אבל מליוני הקונים הרשומים של אמזון אוהבים לקנות במה שמכונה "אמזון פריים" - שזה אומר שהם משלמים סכום חודשי או שנתי, כדי לקבל משלוח חינם בתוך יומיים אל סף ביתם.
כדי שהמוצר שלנו יהיה תחת המטריה של "אמזון פריים" הוא צריך להיות במחסני אמזון. כדי שזה ייקרה, אנחנו צריכים לרכוש כמות גדולה של מוצרים, לארוז אותה בצורה שבה אמזון מוכן לקבל אותה, ולשלוח אותה למחסנים השונים ברחבי ארצות הברית, לפי ההנחיות המדוייקות של אמזון. 
כל מוצר צריך להיות מתוייג עם קוד ספציפי כדי שאמזון תוכל לשים אותו על המדף ולשלוף אותו בנוחות ברגע שיימכר. 

כדי שתבינו את גודל התופעה - קיימות היום חברות בארצות הברית שכל עיסוקן הוא לאסוף את משלוחים שמגיעים מסין, לבדוק ולוודא שהם ארוזים בצורה שאמזון אוהבים, ורק אז לשלוח אותם לאמזון. 
לנו כמוכרים, זה כמובן עולה עוד כמה סנטים או דולרים לכל חבילה, אבל זה כדאי ושווה. גם כאן יש לקחת בחשבון, שיש הוצאות כדי להתחיל למכור באמזון, וצריך לדעת לחשב את ההוצאות האלו ולחלק אותן על כמות המוצרים, כדי לדעת כמה עלה כל מוצר, ובכמה צריך למכור אותו כדי להרוויח. 

טעויות קטנות, עולות כאן המון כסף. בעוד שטעויות קטנות באיביי, יעלו לכם במקרה הגרוע ביותר כמה עשרות שקלים. וזו שוב הסיבה שאיביי טובה יותר לסוחרים מתחילים - הסיכון הרבה יותר נמוך. 

תקשורת עם לקוחות

כמו שכבר ציינתי, הלקוחות של אמזון הם לקוחות של אמזון. אתם יכולים למכור שם מאות מוצרים, ולא להרוויח לקוח אחד. אמזון שומרת בקנאות על פרטי הלקוחות, התקנות שלה בנושא זה הן ברורות ונוקשות מאד. 
כל נסיון של מוכר ליצור קשר עם לקוח על מנת להציע לו הצעה בתוך או מחוץ לאמזון - תיתקל בסנקציות חמורות של אמזון, עד כדי סגירת חשבון. 

הלקוחות של אמזון, הם לקוחות של אמזון - ולא של אף אחד אחר. אתם אפילו לא יכולים להכניס קופונים או כרטיסי ביקור בתוך החבילה. מבחינת הלקוח - הוא קנה מוצר מאמזון, ולא מיוסי, מענבר או מסטיבן. 

לכן, בעוד שלכאורה יש פחות עבודה באמזון, כי הם שולחים, ומקבלים החזרים ונותנים שירות ללקוחות. למעשה, אנחנו צריכים לוודא שתמיד יש לנו מוצרים במלאי ורצוי להכניס עוד ועוד מוצרים כל הזמן, כי ברגע שנפסיק לסחור שם, תיפסק העבודה. 
יש מי שיגיד, שאם אין לך רשימת לקוחות - אין לך עסק. לכן, כדאי תמיד לשקול למכור את המוצר שלכם ביותר מפלטפורמה אחת, כמו שאומרים - לא לשים את כל הביצים בסל אחד. 

באיביי לעומת זאת, אנחנו בהחלט יכולים לראות ואפילו לעשות שימוש באימיילים של לקוחות. רצוי לקבל אישור קודם, כי אם הם יתלוננו עלינו, זה יעשה לנו בעיות. אבל זה אפשרי. 
אנחנו גם רואים את הכתובת שלהם, ויכולים תמיד להכניס עוד קופון או הבטחה למתנה בתוך החבילה, שתגרום להם לפנות אלינו ולתת לנו את הפרטים שלהם. 

בקיצור, בניית רשימת לקוחות דורשת מאמץ גם באיביי, אבל באמזון זה פשוט לא ייקרה. 


כמה צריך להשקיע

שאלת השאלות של רוב הסוחרים המתחילים. 

קודם כל חשוב לומר, שבכל מקרה רצוי וכדאי ללמוד לסחור ממישהו שכבר היה שם והצליח בזה - בקיצור - קחו קורס! אל תעשו את זה לבד.

ההשקעה ההתחלתית באיביי היא חד משמעית נמוכה יותר ואפילו שואפת לאפס. 
כי אם אתם מתחילים למכור דברים מהבית - זה לא עולה לכם כסף, זה הכל רווח נקי. 
בשלב הבא רוב הסוחרים מתקדמים לשיטת הדרופשיפינג, שמאפשרת למכור את המוצר, לקבל תשלום, ורק אז לפנות לספק שלכם לקניית המוצר, ומה שנשאר - הוא הרווח שלכם. 
דרך אגב, מה שהכי יפה בשיטת הדרופשיפינג, היא שאתם בעצם לא נוגעים במוצר. ברגע שעשיתם הזמנה, הספק אורז ושולח את המוצר בשבילכם, אתם רק צריכים להעביר לו את רשימת הכתובות של כל הקונים שרכשו מכם, והוא כבר יעשה את כל העבודה. 

בדרך כלל קניה של סחורה סיטונאית, היא שלב שמגיע מאוחר יותר. למרות שיש סוחרים שלעולם לא מגיעים לשלב זה, ומרוויחים יפה מאד מדרופשיפינג ויד שניה.

המסחר באמזון, לעומת זאת, לא מומלץ למי שנמצא במינוס ו"אין לו גרוש על הת...ת".
יש מי שיגיד שצריך להשקיע מעט, ויש מי שיגיד שצריך להשקיע הרבה, אבל בכל מקרה - אין ויכוח שצריך להשקיע. כדי להצליח באמזון צריך לקנות מוצרים, בדרך כלל בסין, ולשלוח אותם לאמזון, דהיינו - לארה"ב, וזה עולה כסף.




כמה מרוויחים?

השאלה אולי החשובה ביותר בכל המאמר הזה, והתשובה היא ברורה, למרות שלא חד משמעית.

ישנם אנשים שמצליחים להגיע באיביי לרווחים של אלפי דולרים בתוך 3-4 חודשים ויש כאלה שזה לוקח להם קצת יותר. תלוי בעיקר בכמות הזמן הפנוי שיש לכם להשקיע בזה. 

המוכרים המצליחים ביותר מרוויחים יפה מאד גם סכומים של 10,000$ בחודש ויותר, כל אחד בדרך ובשיטה שהכי מתאימה לו. 

אמזון במקרה זה היא בעלת פוטנציאל גבוה הרבה יותרכ לרווחים גבוהים, אבל הסיכון הוא בהתאם וכל אחד מכם צריך לעשות את החשבון לעצמו - כמה הוא יכול לסכן כרגע. 

למי שלא פנוי לעבודה לפחות 6 שעות ביום, יכול לקחת כמה חודשים להגיע למוצר פעיל באמזון, כי רוב העבודה היא בהתחלה, במחקר שוק, בחירת ספק ומיתוג - יש כאן הרבה מה לדעת וצריך להשקיע הרבה תשומת לב וגם לא מעט זמן לכל פרט, כדי שלא תעשו טעויות שיעלו לכם הרבה כסף. 

לכן, הנה המלצה (למי שמחפש המלצות...) - תתחילו עם איביי, תכירו קצת את העולם הזה, תעשו קצת רווחים, ואז תתקדמו לאמזון. 

אם אתם הולכים לסחור בלי לקבל הדרכה מאף אחד שמכיר ועשה את זה, אז תשכחו את כל מה שכתוב כאן, כי זה לא תקף לגביכם - אתם תפסידו הרבה יותר לפני שתתחילו להרוויח - בוודאות!!

אז רוצו למצוא איזה מנטור שעושה לכם את זה, תנו לו מה שמגיע לו, ותתחילו לעבוד.

המסחר האלקטרוני הוא העתיד, ובאמת שאפשר להתחיל לחשוב מה לעשות עם כל הקניונים אחרי שייסגרו כל החנויות, כי כולנו עוברים לקנות ברשת! יש לכם רעיון? 






מה ההבדל בין שיווק רשתי ל"תרמית הפירדמידה"?

אחת ולתמיד הגיע הזמן להסביר את ההבדל (הגדול מאד!!) בין שיווק רשתי לבין מה שידוע כ"פירמידה", או "תרמית הפירדמידה" - Pyramid Scam בפי האמריקאים.

חברה שיוצאת לשוק עם מוצר חדש, עומדת בפני ההחלטה - כיצד הכי טוב, כדאי ורווחי לה לשווק את המוצר הזה?
השיטה השיווקית שתבחר היא הדרך שבה יתפוס הלקוח את המוצר, ואם הוא יהיה מספיק נרחב, הוא יכול להשפיע על עתיד החברה והמוצר לזמן ארוך.
נכון שחברות יכולות לעשות שיווק מחדש, והשקות מוצר שוב ושוב תחת אמתלות שונות, אבל הרבה פעמים, המפגש הראשון של הלקוח עם המוצר יכול להחרט כל כך עמוק בזכרונו, שלא משנה כמה ננסה אחר כך לשנות את תדמית המוצר, הלקוח יזכור רק את מה שהוא כבר יודע.

בקיצור, בחירה בדרך השיווקית היא צעד חשוב מאד לכל חברה. 

"שיווק רשתי" הוא למעשה שיטת שיווק. השיטה הזו מאפשרת לחברה לוותר כמעט לחלוטין על פרסום מותגי של המוצר בדרכים המקובלות, ומעבירה את השיווק לאנשים פרטיים, שבתורם עושים את העבודה עבור החברה תמורת עמלות ותגמולים, שכולם נגזרים באופן ישיר מרווחי החברה.

חברה שבוחרת בשיטת השיווק הרשתי עדיין צריכה להקים מערכי שיווק שיעמדו לרשות המשווקים שלה בבואם למכור את המוצר, אבל החסכון בעלויות הפרסום הוא משמעותי ביותר. לרוב, הדבר מאפשר לחברה להשקיע יותר בפיתוח המוצר עצמו ומוצרים נלווים לו, בעוד שההשקעה שלה במשווקים מתבטאת לרוב בכנסים, מידע ותמיכה על בסיס אישי.

כאן נכנס החלק ה"רשתי" בשיטת השיווק הרשתי, אשר מטרתו לאפשר למשווקים להנות מכמה שיותר פירות ותמורה על עמלם. הרשת היא בעצם אפשרות להרוויח לא רק עמלות עבור מוצרים שנמכרו, אלא גם עבור אנשים נוספים שהמשווק מגייס לרשת השיווק של החברה.

למי שלא מכיר, הנה תאור קצר של איך זה עובד:

היררכיית השיווק הרשתי


אני משווקת רשתית של חברה X. לחברה מגוון מוצרים שבדקתי ומצאתי כאמינים ואיכותיים מספיק כדי
להמליץ עליהם לאנשים אחרים. על כל מוצר שאני מוכרת, אני מרוויחה עמלה של 20%, וכאן נגמרת היכולת שלי להרוויח ממכירת מוצרים.
אבל...
מאחר והמוצרים טובים מאד, ואני נהנית מאד למכור אותם, ייתכן שחלק מהאנשים שנהנים מהמוצר, ירצו גם הם לנסות את כוחם במכירתו בעצמם, ועשיית רווחים.

במקרה כזה, אני יכולה להכניס אותם כמשווקים ואז קורים שני דברים:

1 - יש לי הזדמנות לתת לאחרים מהידע שלי שהוביל אותי להצלחה במכירות.
2 - אני מרוויחה גם על המכירות שלהם.
ההגיון הוא פשוט - אם לא הייתי מרוויחה עמלות על המכירות של המשווקים שגייסתי, לא היה לי שום אינטרס לגייס משווקים שייתחרו בי על השוק הקיים וינגסו לי ברווחים. אבל כאשר אני מרוויחה ממכירותיהם של אחרים, גם אם באחוזים פחותים, הכנסה זו הופכת להכנסה "פסיבית" כמעט לחלוטין (כי אין דבר כזה הכנסה פסיבית לגמרי), ולכן משתלמת לי מאד.

עסקה זו מומתקת ככל שאני מצליחה לגייס יותר משווקים, וככל שהם מגייסים משווקים נוספים שפועלים מתחתיהם, מרוויחים עמלות על מכירותיהם, ובכך מגדילים את נתח הרווחים שלי גם כן.
החברה מצידה נהנית מריבוי של משווקים, וככל שיש יותר משווקים - כך גדלות המכירות והרווחים. היא אמנם מרוויחה פחות על כל מוצר, בגלל ריבוי העמלות, אבל רוב הוצאות השיווק הן תוצאה ישירה של מכירות המוצר. זאת בניגוד לפרסום, שיכול לעלות המון ולא בהכרח להתבטא בכמות מכירות זהה.

אז איך זה שונה משיטת הפירמידה שרבים נפלו ועדיין נופלים ברשתה?

פשוט מאד. חברות רבות שבחרו לשווק את מוצריהן בשיטת השיווק הרשתי, יבקשו מהמשווקים בתחילת הדרך לבצע השקעה כלשהי בכדי להפוך למשווקים. לרוב מדובר בסכום כסף כלשהו, או ברכישה של כמות מסויימת מהמוצר או המוצרים. השקעה זו היא לרוב חד פעמית ויכולה לנוע בין עשרות למאות ואלפי שקלים.

הסיבה לכך היא שהחברה רוצה משווקים רציניים שבכוונתם לשווק את המוצר שלה. כדי שיהיו רציניים, הם צריכים להתייחס לתפקידם כעסק לכל דבר. לכן, בין אם מדובר בהשקעה של כמה עשרות, מאות או אלפי שקלים, זו היא לרוב השקעה זעומה לעומת ההשקעה שתעשו בכל עסק שתפתחו, והיא מסמלת רצינות כמו גם מקור מוטיבציה לפעול לשיווק המוצר וגריפת רווחים.

כך נראית פירמידה
"תרמית הפירמידה" גבתה גם היא סכומים לא נמוכים ממי שביקש להצטרף אליה, אך בניגוד לשיווק רשתי, כאן לא היה מוצר למכור. כל הרווחים נעשו מתוך הסכומים שאנשים שילמו כדי להצטרף לפירמידה. זו הייתה למעשה פירמידת כסף, ולכן מי שעמד בראש הפירמידה הרוויח הרבה, ומי שהצטרף בתחתית, סבל משחיקה של הרווחים, ירידה בכמות המצטרפים, ומכאן גם מיעוט רווחים, אם בכלל.

אבל החוט המקשר הבולט ביותר בין השיווק הרשתי לתרמית הפירמידה, הוא שבשתיהן - אם לא עבדת לא הרווחת. גם בפירמידה וגם בשיווק הרשתי, אנשים רבים מצטרפים במחשבה שגיוס משווקים נוספים, או מכירת המוצר תהיה פשוטה, ובסימן הראשון של קושי, הם מרימים ידיים ופוטרים את העניין כ"תרמית", בעוד שהאמת היא שהם פשוט לא לקחו את התפקיד שלהם מספיק ברצינות, ולא טרחו לבדוק היטב למה הם נכנסים ומה באמת נדרש על מנת לעשות רווחים בעסק הזה.

לכל מה שנאמר עד כאן, אני חייבת להוסיף שתי הסתייגויות:

1 - ישנן חברות שיווק רשתי שמתבססות על מוצר שהוא בגדר "טרנד" חולף. במקרה כזה, כאשר המוצר לא הוכיח את יציבותו, ההשקעה הנדרשת תהיה לרוב נמוכה, ואורך חיי המוצר קצר. אם החברה לא תשכיל להמשיך ולפתח את המוצר שלה ומוצרים נוספים, סופה יהיה קרוב ומי שנכנס למערך השיווק שלה במועד מאוחר, סביר שיפסיד או ירוויח מעט מאד.

2 - חברות שיווק רשתי, כמו גם המשווקים שלהן, שמים דגש רב מאד על גיוס של משווקים, ומדברים מעט מאד על המוצר ודרכים למכירתו. משווק שנכנס למערך השיווק הרשתי של חברה ומיד מנסה לגייס משווקים שיפעלו מתחתיו, לפני שהשקיע פרק זמן מסויים במכירת מוצרי החברה, ישמע לא אמין בפני שומעיו, ובצדק.
איך הוא יכול לשכנע אנשים להשקיע בחברה, אם אינו מכיר את המוצר שלה לעומקו ולא התנסה בלמכור אותו. זו הסיבה שרבים מרימים ידיים כבר בהתחלה עם טענות כמו: "אני לא יודע למכור", "זה לא עובד", "אני לא יודע לשכנע אנשים", "לא מבין בשיווק" וכו'.
בדרך כלל זה לא אשמתו הבלעדית. אם הגיוס נעשה ע"י איש מכירות מיומן יותר, שהבטיח רווחים ניכרים מגיוס משווקים, אבל לא פירט כיצד ולא נתן את הכלים לעשות זאת, אז אולי הכשלון הוא לא אשמתו הבלעדית של המצטרף הטרי, אבל זה לא ימנע ממנו להפסיד כסף בעסקה הזו.

לסיכום - הנה כמה כללי אצבע לבדיקה לפני כניסה לחברת שיווק רשתי, ולכל עסק בעצם....

1 - הכירו והבינו את המוצר. נסו אותו בעצמכם, וודאו שאתם מרוצים ממנו קודם כל כלקוחות, אחרת לא תוכלו למכור שום דבר לאף אחד בעסקה הזו.

2 - המשווק שינסה לשווק לכם להצטרף לחברה יספר לכם הרבה על "ההזדמנות העסקית" שהוא מציע, "הפוטנציאל הרווחי" ועוד כל מיני ניסים ונפלאות. לפני שאתם מרשים לעצמכם להסתנוור מהמספרים, חקרו אותו לגבי שיטות העבודה שלו. כיצד הוא מוכר את המוצר (!!!), לא ההזדמנות העסקית, לא המשווקים, לא רשת הקשרים, אלא השיווק עצמו. וודאו שהוא משכנע אתכם שיש לו שיטה ושהוא יכול ומתכוון ללמד אתכם את השיטה שלו.

3 - אל תצאו למסע הזה לבד. המשווק שמעליכם הולך להרוויח עליכם כסף, ולכן הוא צריך לדאוג לכם ולתמוך בכם לכל אורך הדרך. אם יש לו שיטות שיווקיות, הוא צריך ללמד אתכם אותן וללוות אתכם בשלבים הראשונים, עד שתעמדו על רגליכם באופן עצמאי. זכרו - הרווחים שלכם הם גם הרווחים שלו.

4 - הכי חשוב! הצטרפות לשיווק רשתי כמוה כפתיחת עסק לכל דבר ועניין. בדומה לעסק, הוא יכול לגרור מעט הפסדים בהתחלה, הוא דורש השקעה (גם אם היא זעומה יחסית לעסק רגיל), ובעיקר הוא זקוק למלוא תשומת לבכם כדי לגדול ולשגשג.
מעט מאד אנשים מסוגלים לנהל את זמנם בצורה כיעילה מספיק לפיתוח עסק, במקביל לעסק אחר או עבודה כשכירים. זה אומר שאתם מקדישים כמות שעות יומית או שבועית לעסק השיווק הרשתי שלכם, ועומדים בהתחייבותכם לעצמכם, להקדיש את השעות ולעשות את העבודה.

5 - קצת קשה לדעת אם מוצר נועד לשרוד בשוק לזמן ארוך או להיות רק טרנד חולף, לכן כלל מס' 1 חשוב כל כך. תוכלו לשווק את המוצר הכי טוב אחרי שתהיו לקוחות שלו. יחד עם זאת, עצה טובה תהיה להתחיל עם מוצר שאינו חידוש בשוק, אלא מוצר קיים שמתחרה במוצרים דומים, אך יש לו ייתרון כלשהו על האחרים. יתרון יכול להיות קלות השימוש, המחיר, היעילות, השירות וכו'.

אם אתם רוצים להתחיל את דרככם בעולם העסקים, ואין לכם רעיון לעסק, שיווק רשתי עם החברה הנכונה, הוא רעיון מצויין.
עקבו אחר הכללים שלי, ואם אתם רוצים יותר מידע, חפשו את ספרו של רוברט קיוסאקי "כלבי מכירות" שעוסק כולו בתחום השיווק הרשתי כעסק ואפיק השקעה.

בתגובות - ספרו לי על ההתנסות שלכם עם שיווק רשתי (כמעט לכולם הייתה כזו). אני אשמח לשמוע בעיקר סיפורים שמחים, אבל גם אם הסיפור שלכם לא מוצלח, אשמח לשמוע אם אחרי קריאת המאמר הזה, אתם מבינים יותר טוב מה הכשיל אתכם שם.